Демидівський ліцей
фото гурток

 

Освітлення для портрета: 6 схем




Освітлення для портрета: 6 схем, які ви маєте знати

Автор Darlene Hildebrandt

Знімання класичного портрета містить кілька складових: співвідношення освітлення, світловий малюнок, вигляд обличчя та ракурс. Щоби мати можливість створити щось своє, інакше, вивчіть спочатку базові правила. Бо лише їх знання допоможе вам знімати видатні портрети. У цій статті ми дослідимо схеми освітлення та відповімо на питання чому так важливо дотримуватись котроїсь з них та як це робити правильно. 

Світловим малюнком тут називається гра світла й тіні на обличчі, та форми, які вони при цьому творять. Простіше кажучи, як тінь лягає на лице. У портретному фото визначають чотири основних світлових малюнка: 

  • Роздільне освітлення
  • Світлова петля
  • Трикутник Рембрандта
  • Освітлення "метелик"

Також виділяють Широке та Коротке висвітлення, які є більш стилізованими та можуть використовуватися з більшістю із зазначених вище схем. Отож, розглянемо кожне з них окремо.

1. Роздільне освітлення

Як видно з назви, роздільне освітлення розбиває обличчя на дві рівні частини - один бік освітлений, інший в тіні.  Його часто використовують для створення драматичних образів, як от портрет музиканта чи художника. Роздільне освітлення, здебільшого, застосовують для чоловічих портретів, аніж до жіночих. Однак, немає чіткого правила робити саме так, просто майте це на увазі. Коли ви часто знімаєте портрети за схемою Роздільного освітлення, то можете експериментувати як вам заманеться. Якщо ж ви поки що новачок у цій справі, краще дотримуватися правил.

Для реалізації схеми Роздільного освітлення встановіть джерело світла на 90 градусів зліва чи справа від об'єкта, і, можливо, трохи позаду голови. Місце розміщення світла по відношенню до обличчя фотографованого буде залежати від того, чого вам хочеться досягти. Подивіться, як падає світло на лице та відкоригуйте на власний смак. Ідеально, якщо на тій стороні лиця, яка в тіні, світло відіб'ється в оці. Коли ж ви обертаєте і джерело світла, і голову фотографованого, щоби зловити промінчик тільки в оці, а у вас ніяк це не виходить, можливо, такий тип обличчя не підходить для такої схеми.  

Примітка: будь-яку схему освітлення можна застосувати до певного ракурсу (вид спереду, де видно обидва вуха, чи ¾ обличчя, чи навіть профіль). Просто уважно стежте за джерелом освітлення, щоби дотриматися вибраної схеми. Бо з найменшим поворотом голови картинка зміниться. Таким чином легко осягти бажаного просто трохи обертаючи обличчя.

Що ж таке "відблиски в очах"?

Зверніть увагу, як на фотографії вище джерело світла відбилося в очах дитинки. Їх видно як маленьку білу пляму, але при зближенні видно форму освітлювального прибору, який було використано. 

Яскрава пляма насправді є шестикутником з темним центром. То був невеликий, шестигранної форми, софтбокс на Canon Speedlight.

Це називається відблиском. Без нього очі людини здаватимуться темними, неживими. Переконайтеся, що принаймні в одному оці є відблиск. Зверніть увагу, що це також висвітлить райдужну облонку та очі загалом, додасть блиску та життя фотографії. 

 

2. Світлова петля 

Світлова петля утворюється невеликою тінню від носа на щоці. Для цього джерело світла має бути трохи вище рівня очей і близько 30-45 градусів від камери (залежить від обличчя людини).

Подивіться, куди падають тіні на зображенні вище. Справа на лицях видно маленькі тіні від носів. Зробіть так, щоби тіні були малими та "дивилися" донизу. Ні в якому разі тінь від носа не має виступати на щоку! Потрібно стежити за джерелом світла - якщо воно буде зависоко, то тіні будуть некрасивими й в очах втратяться відблиски. Світлова петля, ймовірно, є найбільш поширеною і популярною схемою освітлення, її легко створити, вона багатьом подобається.

На малюнку зліва чорний фон замінює дерева позаду фотографованих. Сонце висить над деревами, але вони повністю в тіні. Білий відбивач встановлено зліва від камери для відбиття світла на моделей. Відбивач може й не бути на сонці, але ним все одно вдасться зловити й відбити світло. Просто граючись з кутами, змінюючи розташування відбивача, можна змінити схему освітлення. Для Світлової петлі він має бути приблизно під кутом 30-45 градусів від камери, та трохи вище рівня очей моделей, так, щоби тінь від носа прямувала донизу у напрямку до кутика рота. Новачки часто допускають помилку, розміщуючи рефлектор внизу обернутим догори. При цьому низ носа занадто освітлюється, лице виглядає некрасиво.

 

3. Трикутник Рембрандта

Дана схема освітлення названа іменем голандського художника Рембрандта, бо він часто використовував її в своїх картинах, зокрема, в автопортреті вище. Трикутником Рембрандта називається світловий малюнок у формі даної геометричної фігури на щоці. На відміну від Світлової петлі, де тінь від носа не зачіпає щік, тут тіні створюють маленький трикутник просто посередині щоки. Для правильного трикутника Рембрандта око на затіненій стороні лиця має мати відблиск, інакше портрет буде неживим. Така схема освітлення є доволі драматичним прийомом, як і Роздільне освітлення, тому користуйтеся нею відповідно до теми, яку обрали. 

Для того, щоб створити трикутник Рембрандта, поверніть модель трохи вбік від світла. Джерело освітлення має бути вище верхньої частини голови, так, щоби тінь від носа падала вниз у напрямку до щоки. Але не кожному фотографованому ідеально підійде така схема. З чіткими, високими вилицями таке освітлення працюватиме дуже добре. Але, коли в моделі маленький ніс або плоске перенісся, важко буде зняти гарний портрет. Не переймайтеся, якщо вашій моделі не пасує таке освітлення, пробуйте інше. При зйомці з природним світлом біля вікна, яке йде аж до підлоги, потрібно буде перекрити нижню частину за допомогою гобо (чорної сторони відбивача), щоби все ж досягти трикутника Рембрандта. 

 

4. Освітлення "метелик"

Таку назву ця схема освітлення отримала від форми тіні, утвореної під носом моделі. Основне джерело світла розміщене зверху й безпосередньо позаду камери. Фотограф стоїть просто під джерелом світла. Найчастіше так знімають портрети в стилі гламур, аби утворилися тіні під щоками й підборіддям. Водночас, таку схему добре використовувати для зйомок старших людей, бо зморшки видно менше, ніж при боковому освітленні. 

Схема "метелик" утворюється при розміщенні джерела світла безпосередньо позаду камери й трохи вище очей або голови моделі. Іноді фотографованому дають потримати відбивач під підборіддям. Ця схема добре підходить людям з тонким обличчям і чіткими вилицями. Особі з круглим лицем більше підійде Світлова петля чи Роздільне освітлення, так лице буде виглядати тоншим. Дану схему освітлення буде важко відтворити за допомогою лише світла з вікна чи відбивача. Вам буде потрібне яскраве снце або спалах, аби тінь під носом була чіткішою. 

5. Широке освітлення

Широке освітлення - це, швидше, не конкретна схема, а стиль освітлення. Будь-яка з цих схем світла може бути Широкою чи Короткою: Світлова петля, трикутник Рембрандта, Роздільне освітлення. 

Широке освітлення, це коли обличчя моделі злегка відвернуте від центру, а та сторона лиця, що обернута до камери (ширша), є освітленою. Це створює велику площу освітлення обличчя, та мало тіней на іншій стороні. Широке висвітлення іноді використовуються для портретів у "високому ключі". При цій схемі обличчя людини виглядає ширшим (звідси й назва) та використовується для моделей з вузьким лицем. Однак, більшість людей хочуть виглядати стрункішими, тому зважайте на це. 

Отже, для Широкого висвітлення обличчя потрібно трохи відвернути від джерела світла. Зверніть увагу, як падає світло на ту сторону лиця, яка обернута до камери, та наскільки затінена інша сторона. Простіше кажучи, Широке освітлення висвітлює більшу частину обличчя, яку ми бачимо.

 

6. Коротке висвітлення

Коротке висвітлення є протилежністю Широкого висвітлення. Як видно на прикладі, до камери повернута та частина обличчя, яка менше освітлена (та, що здається більшою). Так часто знімають в "низькому ключі" чи для темних портретів. При цьому більша частина лиця моделі є в тіні, портрет виглядає об'ємним, людина - худішою, це багатьом подобається. 

При Короткому висвітленні обличчя повернуте до джерела світла. Зверніть увагу, що  камера фіксує ту частину лиця, на яку падає тінь. Простіше кажучи, з Коротким висвітленням ми бачимо більшу частину обличчя, яка затінена. 

 

Узагальнимо

Після детального вивчення та практики всього переліченого ви точно будете знати, коли яку схему освітлення застосовувати. Вивчіть обличчя вашої моделі, а тоді поміркуйте, яке освітлення краще підійде для неї, якого настрою ви хочете досягти в результаті. Ясно, що людині з круглим лицем пасуватиме інше світло, ніж моделі з виразними вилицями. 

Звичайно, набагато легше змінювати схему освітлення, якщо можливо переміщати джерело світла. Однак, якщо основним світлом є сонце чи промені з вікна, це буде складніше. Для цього потрібно буде переміщати саму модель по відношенню до світла, або змінити положення камери, чи змінити свою позицію. 

Практичні завдання

Домовтеся з кимось, аби вам позували та спробуйте всі схеми освітлення, описані в цій статті: 

  • Роздільне освітлення
  • Світлова петля
  • Трикутник Рембрандта
  • Освітлення "метелик"

Не забудьте застосувати Широке й Коротке висвітлення для кожної з цих схем. Не переймайтеся композицією, заповнюючим світлом чи чимось іншим, просто зосередьтеся на практиці схем освітлення. Використовуйте світло з вікна, з торшера, від сонця - тоді ви побачите, як все відбувається. Я вважаю, що не варто пробувати знімати зі спалахом, доки у вас нема досвіду з природним освітленням. Найкраще починати знімати портрети, коли модель обернута просто до камери, тоді можна переходити до Широкого та Короткого освітлення. 


Схожі статті


Создан 06 окт 2017